20 Ocak 2013 Pazar

İlk Türk Yapımı Otomobil - Devrim


Devrim Otomobili herkesin bildiği üzere 1961 yılında Türkiye’nin tamamen kendi öz kaynakları ile ürettiği ilk otomobil. 4 adet üretilmiş Devrim Otomobili‘nin hikayesinden bahsetmek gerekirse hikaye 16 Haziran 1961 yılında Demiryolları ve mühendislerininden 20 kadarının Ankara’ya çağırılması ile başlar. Burada TCDD işletmesine 1.400.000 TL ödenek verilerek ordunun cadde binek ihtiyacını karşılayacak bir otomobil tipinin geliştirilmesi projesinin verildiği kendilerine bildirilir. Bu projenin süresi ise yalnızca 4,5 aydır. O dönemlerde ülkedeki herkes böyle bir şeyin yapılmasının imkansız olduğunu düşünse de 29 Ekim 1961  tarihinde iki adet Devrim Otomobili Ankara Büyük Millet Meclisi binasının önüne götürülerek dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel’e sunulur.
Hikayenin trajedisi ise burada başlar. Trende güvenlik amacıyla benzin depoları boşaltılan Devrim Otomobili’ne tekrardan benzin koymak unutulur ve gerçek çok geç fark edilir. Cemal Gürsel’i taşıyan Devrim Otomobili’nin kısa bir yol gidip durmasından sonra Cemal Gürsel ünlü sözü olan “Garp kafasıyla araba yaptık ama şark kafasıyla benzin koymayı unuttuk ” sözünü söyler. Daha sonra benzin konan diğer Devrim Otomobili ile Anıtkabir’e oradan da Hipodrom’daki törenlere katılır. Benzini biten Devrim Otomobili’ne de benzin konularak törenlere katılır.
Sonuç olarak tüm imkansızlık ve ön yargılara rağmen bir ilk gerçekleşir ve ilk yerli üretim otomobil olan Devrim Otomobili’i üretilir. Fakat yaşanan trajik olay sonrası tüm gazeteler Devrim Otomobili’nin üretim başarısından çok  yolda kalmasından hatta bozulmasından bahseder. Bu proje de başlangıç aşamasında rafakaldırılır.



Devrim Arabaları - 2008


                                                                                                          Kerim GÜRLER

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Follow @RenkliObjektif